zaterdag 27 september 2014

Here we go!


Daar gaan we dan! Na jarenlang wikken en wegen en dromen over een eigen patisserie, maak ik nu eindelijk een eerste stap in die richting. Ik ga thuis in het klein beginnen! In mijn witte Vinex wijk zal ik hopelijk mijn eerste proefkonijnen vinden in de vorm van mijn buren. Uiteraard is zelfs thuis beginnen met een online patisserie niet makkelijk. Ik moet eerst maar eens een keuzemenu proberen te verzinnen, dat in de smaak zal  vallen bij mijn doelgroep. Die doelgroep bestaat uit gezinnen die geen zin hebben om zelf te bakken en eens iets anders wil proberen dan de multivlaai. Anders dan de gemiddelde vlaaizaak, zullen mijn producten ook hartige baksels bevatten die men zelfs als een maaltijd kan nuttigen.
Om die felbegeerde keuzemenu vast te stellen ben ik vandaag begonnen met kokerellen. Eerst maar eens een paar dingen uitproberen of het lekker smaakt en of het makkelijk te maken is in grote hoeveelheden.
Mijn eerste probeersel zijn amandelkoekjes geworden. Het recept heb ik op internet gevonden, waar lovende woorden werden geuit voor deze koekjes. Tijdens het kneden van het deeg heb ik al besloten dat deze koekjes in ieder geval er niet in komen! Het deeg kruimelt en is erg moeilijk om uit te rollen. Nu ik maar een kleine hoeveelheid heb gemaakt, viel het op zich wel mee, maar ik weet nu al dat ik gek zou worden als ik dit in het groot zou moeten maken. Wat de smaak betreft, is het wel lekker. Doordat de amandels en de bloem geroosterd zijn, ruikt het heerlijk als je de koekjestrommel opent. Het is minder zoet dan ik had verwacht, 



maar de poedersuiker erbovenop maakt veel goed. Mijn zoontje van vijf heeft in ieder geval twee stuks naar binnen gewerkt nadat hij thuis was van school. Maar zoals ik al zei is het bakproces net zo belangrijk (misschien wel belangrijker!) als het resultaat.  Alhoewel ik nu op zoek zal gaan naar andere recepten voor amandelkoekjes, dit recept wordt het in ieder geval niet!
Mijn tweede probeersel van de dag zijn vegetarische groentenpannekoekjes geworden. Ik weet eigenlijk niet hoe ik deze moet noemen. Het is groente met lekker veel kruiden en beslag, wat je oorspronkelijk net als een american pancake dient te bakken in een koekenpan. Ik moet het natuurlijk weer anders doen en heb het beslag in een ovenschaal gegoten en in de oven langzaam laten garen. Zo is het meer dieetproof en wat lichter van smaak. Na drie kwartier in de oven wilde ik eens kijken of het gaar was. Nadat ik een mesje erin had gestoken, kwam ik erachter dat het niet zo was. Na ongeveer vijf keer kijken en in totaal twee (!!) uur baktijd, had ik een keiharde en donkere korst en nog steeds een zachte binnenkant (dacht ik). Ik heb het er maar uitgehaald en een paar uur laten staan op het aanrecht. Wat bleek: het moest gewoon uit de oven en even tot zichzelf komen. Ik had het dus voor niks zo lang in de oven laten staan, waardoor het niet lekker meer was. Conclusie: Volgende keer dus gewoon in de koekenpan bakken! Ik geef het uiteraard niet op! Ik zal en moet het binnen de kortste keren nogmaals maken en gewoon bakken op de traditionele manier. Hopelijk is het dan wel te eten.
Hierbij in ieder geval het recept van mijn goed gelukte amandelkoekjes:

Recept amandelkoekjes:
1 glas gemalen amandels
2 glazen bloem
1 eiwit
200 gram boter op kamertemperatuur
6 el poedersuiker
1 zakje vanillesuiker
2 theelepels bakpoeder

De gemalen amandels eerst in de koekenpan roosteren. Uit de pan halen en daarna de bloem een beetje lichtbruin roosteren. Blijf roeren tijdens het roosteren om te voorkomen dat het aanbrandt. Nadat beide afgekoeld zijn, doe je de rest van de ingrediĆ«nten erbij en kneed je het koekjesdeeg. Het wordt een harde kruimelige deeg wat je goed door moet kneden wil het een beetje aan elkaar plakken. Rol dit uit tot ongeveer 1 cm dik en haal er cirkels uit met een glas of een koekjesvorm. Van deze cirkels maak je met dezelfde glas of vorm een halve maan. De koekjes bak je in 180 graden in ongeveer 10 a 12 minuten lichtbruin. Nadat ze afgekoeld zijn, doe je er poedersuiker overheen met een zeefje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten