zondag 2 november 2014

Halloween en donuts


Het lijkt wel alsof Halloween elk jaar steeds meer wordt gevierd in Nederland. Bij ons in de wijk is dat zeker het geval. Toen wij zes jaar geleden hier kwamen wonen, kregen wij nog geen verklede kinderen aan de deur. Afgelopen vrijdagavond ging de deurbel om de twee minuten. Ook Krullenbol moest natuurlijk meedoen en mama mocht dit jaar meelopen. Het was echt een gezellige boel op straat. Allemaal eng verklede kleine en grote kinderen en een boel versierde huizen met verlichte pompoenen en spinnenwebben. Sommige mensen hadden helemaal uitgepakt en waren naast hun uitgebreid versierde huis zelf ook verkleed als monster of heks. Mijn lieve Krullenbol was die avond een vampier die samen met zijn twee vriendjes luid "snoep of je leven" schreeuwde. Na ruim een uur snoep verzamelen, vond ik het welletjes en mocht alle snoep in de snoeppot, nadat Krullenbol uiteraard een paar achter elkaar had opgesmikkeld. Ook de donuts die ik die dag voor het eerst had gebakken gingen er goed in! 
Donuts hoor je eigenlijk te frituren, zodat het lekker zacht en smeuïg wordt. Maar ik wilde een light-variant maken en heb een ander deegje bereidt en ze gewoon in de oven gebakken. Het hoort een heel zacht en plakkerige deeg te zijn, dat je lang moet kneden zodat het wel een samenhangel wordt waar je een donutvorm van kunt maken. Omdat ik tijdens het kneden (dat ik met de hand heb gedaan en achteraf toch beter met de kneedhaak in de keukenmachine had kunnen doen) het gevoel had dat het meer een beslag was dan een deeg, heb ik er beetje bij beetje steeds meer bloem bij gedaan. Het was anders ook niet te doen denk ik. Maar de volgende keer ga ik het toch met minder bloem proberen, zodat de donuts net iets zachter worden. Nadat het deeg klaar is, hoor je het weg te zetten zodat het kan rijzen.
Nadat het deeg twee keer zo groot is geworden, kneed je alle lucht eruit, rol je het deeg uit tot ongeveer een centimeter dik en haal je met twee vormpjes de donuts eruit. Bij gebrek aan een kleinere vorm heb ik maar een dopje gebruikt. Deze laat je weer rijzen op de bakplaat en daarna bak je ze in een voorverwarmde oven op 200 graden. Ze zijn binnen 8 a 10 minuten klaar. Nooit gedacht dat een baksel ook te veel kon rijzen, mijn gaatjes in het midden waren bijna dicht, zo mooi waren de donuts gerezen! Nadat je de donuts uit de oven hebt gehaald, sprenkel je er een beetje water overheen en doet er een doek over, zodat ze zachter worden. Terwijl de donuts een beetje afkoelden heb ik chocola gesmolten en de donut aan een kant erin gedoopt. Een paar van de donuts heb ik later ook samen Krullenbol versierd met gekleurde decoratiestiften. Met het versieren kun je uiteraard helemaal losgaan. Van alleen poedersuiker erop tot fantasierijke fondant. De donuts waren echt heerlijk, maar je moet ze wel vers op dezelfde dag opeten, dan zijn ze het lekkerst! 

Ingrediënten:
175 gr boter op kamertemperatuur
halve glas suiker
een glas lauwwarme melk
2 eieren
1 theelepel zout
half blokje verse gist
3 glazen bloem (ik had er uiteindelijk bijna 5 glazen bloem ingedaan)

Chocola om te smelten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten