zaterdag 20 december 2014

De perfecte rijstpudding

Mijn kleine Kuifje heeft waterpokken. Vooral zijn hoofd zit er helemaal onder (waar zijn haar zit, gelukkig niet op zijn gezicht) en hij probeert dat de hele tijd te krabben. Ik help hem daar een beetje bij, ik ga dan met mijn vingers (en niet met mijn nagels!) al masserend bewegingen maken, wat hij echt heerlijk vindt. Hij doet af en toe zelfs genietend zijn ogen dicht. Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk jeukt en heb ook echt medelijden met hem. Nu snap ik die hele week gezeur, niet slapen en minder eetlust. Hij is er gelukkig niet heel ziek van, maar erg fijn is het natuurlijk ook niet. We kunnen een paar dagen zelfs niet afspreken met mijn schoonzus, omdat ze een baby heeft van bijna 5 maanden. Die is nog te jong om waterpokken te krijgen, de kans is dan groot dat ze het later weer krijgt. 

Om Kuifje toch een beetje te laten eten wilde ik iets maken wat hij lekker zou vinden en wat na dat beetje soep of groente ook een beetje zijn maag zou vullen. Uiteindelijk heb ik traditionele Turkse rijstpudding bereid. In het Turks: sutlac. Rijstpudding is als nagerecht niet weg te denken uit de Turkse keuken. Zowel in huishoudens als in restaurants is het een populair toetje. Iedereen bereidt het anders en bij iedereen smaakt het ook anders heb ik gemerkt. De een lekkerder dan de ander. Nu vind ik persoonlijk dat mijn eigen moeder de lekkerste rijstpudding maakt. In de loop der jaren heeft zij haar eigen recept ontwikkelt en eindelijk ook opgeschreven zodat ik het ook zo goed kan bereiden. Dus hierbij krijgen jullie (uiteraard met haar toestemming) exclusief het recept van mijn moeder voor de perfecte traditionele Turkse rijstpudding oftewel sutlac.


De ingrediënten:
1 (grotere versie van de) Turkse theeglas rijst
3 (van dezelfde) theeglazen water
2 theeglazen suiker
1 liter melk
1 pakje vloeibare slagroom
1 volle dessertlepel maïzena
1 pakje vanillesuiker
een beetje zout

Was eerst de rijst goed en kook de rijst op laag vuur met het water en een beetje zout totdat het gaar is en bijna alle water is opgenomen.
Voeg daarna 1 liter lauwwarme melk toe en zet het vuur lager nadat het begint te koken. (Let er wel op dat het niet overkookt!) Laat dit dan een half uur pruttelen op laag vuur. Het geheel zal na een half uur wat dikker zijn. Smelt de maïzena met een beetje water en voeg dit samen met de suiker, vanillesuiker en slagroom toe aan de pan. Laat dit doorpruttelen totdat de suiker gesmolten is. Haal de pan daarna van het vuur en verdeel de rijstpudding in kleine schaaltjes. Het ziet er aanvankelijk vloeibaar uit omdat het warm is. Maar nadat het een aantal uurtjes in de koelkast heeft gestaan, bereikt het de perfecte dikte. Eenmaal afgekoeld kun je het naar smaak met een beetje kaneel of gewoon lekker naturel opsmikkelen! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten