zaterdag 20 december 2014

Simpele kerstkoekjes



En eindelijk is de kerstvakantie dan begonnen! Ik weet niet of alle ouders hier blij mee zijn, maar het feit dat manlief ook twee weken lang thuis is, verzacht de stress behoorlijk voor mij. Ik zou anders in mijn eentje twee weken lang thuis zijn met twee kinderen (wat betekent dat ik ze minstens 8 uur op een dag moet vermaken) en tussendoor ook nog moeten werken. Want helaas is die twee weken vakantie niet iedereen gegund. Er zijn ook nog mensen die gewoon moeten werken voor hun geld (zei ze sarcastisch) en blij zijn dat ze met de feestdagen in totaal drie dagen extra vrij zijn. Waar ik mij overigens erg op verheug! Nu vieren wij thuis geen kerst, maar ik vind de maand december altijd erg gezellig met alle versieringen en lichtjes op straat. Dit jaar gaan we de eerste kerstdag (toevallig) naar vrienden, waar ook andere gezamenlijke vrienden komen. Dus we vieren kerst dit jaar een klein beetje met naaste vrienden.

Afgelopen week hebben we alle kerstdiners en -lunches van de kinderen gehad. Terwijl vorig jaar een aantal vaders mochten koken voor de kinderen, hing er dit jaar een flink aantal gerechten op het bord waaruit je als moeder mocht kiezen. Uiteraard glijdt mijn oog dan gelijk naar de nagerechten! Waar ik in eerste instantie mijn oog had laten vallen op de kersttaart, was dat kaartje al weg toen ik hem wilde pakken. Toen ging ik maar voor second best: kerstkoekjes! Wel stond de volgende notitie erbij in verband met allergie's: geen ei, noten of pinda's. Nu heb ik nooit eerder koekjes gebakken waar geen ei in zit, dus heb ik maar research gedaan, voordat ik zomaar iets deed. Gelukkig kwam ik erachter dat er genoeg recepten zijn! Uit een aantal recepten heb ik het volgende recept verzonnen en uitgeprobeerd. Het zegt denk ik genoeg dat onze koekjesschaal aan het einde helemaal leeg was en ik veel lovende woorden heb gehoord, zowel van kinderen als van helpende ouders. Samen met Krullenbol hebben we geprobeerd het ook leuk te versieren en ook dat is goed gelukt, al zeg ik het zelf.



Voor de kerstkoekjes heb ik van te voren een deeg gekneed van de bloem, witte basterdsuiker, boter en vanillesuiker. Terwijl ik aan het kneden was, merkte ik dat de deeg geen geheel werd, maar alleen kruimelde. Daarom heb ik er een klein scheutje melk bij gedaan, waardoor het gelijk een zachter geheel werd. Dit heb ik een uur in de koelkast hard laten worden. Als je het daarna zult uitrollen, zul je merken dat het aanvankelijk moeilijk gaat omdat het deeg hard is. Maar naarmate je bezig bent zal het deeg zachter worden. Ik heb het uitgerold tot een dikte van ongeveer een halve tot een centimeter. Hier heb ik met kerst uitstekers koekjes uit gehaald. Daarna weer uitgerold en zo doorgegaan totdat al het deeg op was. Dit heb ik ongeveer 10 minuten gebakken in een voorverwarmde oven op 175 graden. De koekjes hoeven niet bruin te worden. Laat de koekjes eerst hard worden op het bakplaat, daarna kun je het gaan versieren. Wij hebben met Krullenbol glazuur gemaakt van poedersuiker en een paar drupjes water. Hier heb ik geen vaste recept voor, ik heb er eigenlijk daarna steeds weer poedersuiker bijgedaan zodat het wat dikker werd. De helft van de koekjes hebben we ingesmeerd met glazuur en daarna gelijk versierd met disco spikkels. En de andere helft hebben we versierd met decoratiestiften. 

Als je activiteiten zoekt om in de kerstvakantie te doen met de kinderen, zou ik je aanraden om samen koekjes te bakken en te decoreren. Het is zo leuk om kinderen hun creativiteit te zien gebruiken!     

Ingrediënten:
250 gram boter op kamertemperatuur
130 gram witte basterdsuiker
375 gram bloem
1 pakje vanillesuiker
1 scheutje melk

Voor de decoratie:

poedersuiker
decoratiestiften
disco spikkels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten