zaterdag 27 september 2014

Koekjes met Nutella


Vrijdagochtend om 07:50u port mijn man mij wakker, “opstaan we zijn laat!”. Na een supergezellig laat avondje uit eten met een goede vriendin, is het moeilijk om op te staan. Maar goed, ook al ben ik vandaag vrij, Krullenbol moet opstaan, aankleden, ontbijten en naar school. Terwijl hij zijn boterham met kipfilet opeet, maak ik zijn fruitbakje klaar. Vandaag geen tijd voor luxe bakjes fruit, een peer in vieren en hup deksel erop. Terwijl ik hiermee bezig ben, denk ik alvast na hoe ik mijn dag ga besteden. Ook al heb ik een dagje vrij, Kuifje slaapt nog twee keer op een dag waardoor ik mijn dag niet volledig buitenshuis kan benutten. Dan maar thuis nuttig zijn. Ik sorteer de inhoud van de kasten van mijn jongens, zomerkleren en kleren waar ze uitgegroeid zijn gaan uit de kast. Bij Kuifje gaan alle bakken met kleren open om te bekijken wat ik nog allemaal heb in maat 74 en 80. Daarna kijk ik wat ik allemaal heb gekregen in die maten. Dat is behoorlijk wat! We komen er de herfst in ieder geval mee door. Met de kast van Krullenbol zit dat anders. Voor hem moeten we gaan shoppen! Maar dat komt van het weekend wel. Kuifje begint al te zeuren, het is tijd voor zijn ochtendslaapje. Nadat ik hem op bed heb gelegd, kan ik twee dingen doen: het hele huis opruimen, of nieuwe koekjes gaan bakken en alleen de begane grond opruimen. Uiteraard kies ik voor de tweede optie! Het worden vandaag cacaokoekjes gedoopt in suiker met een toefje nutella erop. Ik heb het nooit eerder gebakken, het is dus spannend hoe het gaat worden. Het deeg is makkelijk te kneden. Eerst de boter, poedersuiker en ei mixen, daarna de vanillesuiker, bakpoeder, cacao en de bloem er langzaam in mengen en beginnen met kneden. Ik doe er steeds een beetje bloem bij zodat het deeg niet te hard wordt. Het moet een zachte deeg worden, die niet aan je handen plakt.
Daarna maak ik kleine bolletjes ter grootte van een walnoot en doe dat door suiker. Nadat alles op de bakplaat ligt, druk ik in alle bolletjes een kuil met mijn wijsvinger. Daarna gaan ze 15 tot 20 minuten in de voorverwarmde oven van 160 graden. Nadat ze afgekoeld zijn doe ik met behulp  van twee lepeltjes toefjes nutella in de kuilen. Even proeven, hmmmm! De nutella maakt het helemaal af, lekker hoor! Even testen of anderen het net zo lekker vinden, zo ja dan maken deze koekjes zeker kans!


Cacaokoekjes gedoopt in suiker met een toefje nutella  
(toch maar een kortere naam bedenken)
200 gram boter op kamertemperatuur
1 ei
iets minder dan een glas poedersuiker
2 ½ el cacao
half pakje bakpoeder
pakje vanillesuiker
3 glazen bloem
Kristalsuiker om in te dopen
Nutella

1 opmerking: