dinsdag 30 september 2014

Krokante zoete broodjes

Wat is het toch leuk om positieve reacties te ontvangen van mijn familie en vrienden. Niet alleen zijn ze enthousiast over mijn blog, degenen in mijn buurt zijn ook enthousiast over het feit dat ze als proefkonijn worden gebruikt. Als we alles zelf gaan opeten wat ik de laatste tijd bak, komen we binnen de kortste tijd heel wat pondjes aan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van dit avontuur. Ik moet ook nodig weer beginnen met sporten, helemaal nu ik toch wel van alles aan het proeven ben. Ik moet wel weten wat ik bak en of het wel goed smaakt, maar dat wil ik niet merken aan de weegschaal. Daarom probeer ik alles een beetje uit te delen zowel aan mijn familie als aan mijn buren. 
In het kader van mijn goede voornemen om te sporten zette ik gisteravond de wekker op 06:15 uur. Vanochtend werd ik om 06:05 uur gewekt door Kuifje. Aan de ene kant was ik blij, zodat ik op de loopband kon nadat ik hem gevoed had. Helaas gingen mijn plannen niet door, want Kuifje wilde niet meer slapen. Na alle ochtendcommotie om Krullenbol op tijd op school te krijgen, ging Kuifje om 9:00 uur zijn ochtendslaapje doen en kon ik die tijd mooi benutten door te bakken! En nee niet te sporten.. 
Ditmaal wil ik jullie laten kennismaken met mijn krokante zoete broodjes. Het is een lekkernij voor bij de thee of koffie, wat niet al te zoet smaakt, maar net genoeg om te smullen. Op zich zou je kunnen variĆ«ren met de vulling, ik heb gekozen voor een zoete vulling met tahin en suiker. Tahin kun je in elk Turks winkeltje vinden. Het is sesampasta met olie erop dat je goed moet roeren voordat je het gebruikt.
Ik begon met het kneden en laten rijzen van het deeg. Daarna heb ik het deeg in vieren gedeeld, en die stukken ook weer in vieren. Zo had ik dus 16 bolletjes deeg. Elk bolletje heb ik uitgerold ter grootte van een ontbijtbord. Deze heb ik weer gesorteerd in vier groepen van vier uitgerolde deegjes. Ondertussen heb ik de boter laten smelten. De vier uitgerolde deegjes stapel je op elkaar en ondertussen smeer je de boter tussen elke laag. Wees absoluut niet zuinig met de boter, hoe meer hoe lekkerder. Alleen op de bovenste laag smeer je voorlopig niks. Als je vier stapels hebt, pak je de eerste stapel die je hebt gemaakt en je rolt deze uit tot een rechthoek. Dus de stapel van vier laagjes rol je allemaal tegelijk uit. Het hoeft niet allemaal superdun te worden. Vervolgens heb ik er weer boter op gesmeerd met mijn kwastje en heb de tahin laten druppelen en met een lepel ook uitgesmeerd.
Omdat ik het allemaal zoet wilde hebben, heb ik er daarna suiker op gestrooid. Hier maak je vervolgens een mooie rol van die je daarna in stukken van ongeveer 2 cm snijdt. In elke stuk maak je met behulp van een stok (of de achterkant van een houten lepel of pollepel) een deuk in het midden, zodat de zijkanten met alle laagjes mooi omhoog komen te staan. Ik heb het met mijn handen nog een beetje vormgegeven, het gaat niet allemaal vanzelf mooi staan.
Nadat alles op de bakplaat ligt (met deze ingrediĆ«nten kreeg ik bijna 3 bakplaten vol!) smeer je er nog eigeel op en laat je het nog even staan zodat het kan rijzen. In een voorverwarmde oven op 180 graden waren ze binnen 20 minuten goudbruin gebakken. Deze broodjes zijn niet alleen lekker zoet, maar ook heerlijk krokant!



Krokante zoete broodjes
1 glas water
1 glas melk
1 ei
verse gist
1 el suiker
2 el stroop
1/2 glas zonnebloemolie
5,5 a 6 glazen bloem
zout

tahin (sesampasta)
suiker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten