zaterdag 27 september 2014

Machtig engelenhaar

Wat vanochtend begon met een enorme mistbalk eindigde in een prachtige zonnige dag. We mogen zeker niet klagen met zo'n nazomer! Wat een drukke dag hebben we toch gehad vandaag. Met het gezinnetje wezen shoppen voor Krullenbol, wat ook daadwerkelijk eindigde in drie volle tassen met winterkleding voor hem. Ik ben blij verrast door het feit dat alle kleren gelukkig niet allemaal "cool" hoeven te zijn! Vorig jaar kochten we alleen maar stoere en sportieve sweaters met en zonder capuchon, omdat meneer er niet mooi maar cool uit wilde zien. Dit jaar toonde ik hem zomaar willekeurig een mooie gebreide trui, een beetje kak, wat ik superschattig vind bij jongetjes. En hij keurde het weliswaar goed! Ik heb niks laten blijken, maar heb daarna nog een paar vesten en truien gepakt in die trend. Eindelijk kan ik hem kleden naar mijn eigen smaak! 
Wat smaak betreft hebben we vanavond ook zeker gesmuld! We zouden na het eten naar mijn schoonzus en zwager gaan om gezellig bij te kletsen. Nu wilde ik uiteraard niet met lege handen opdagen en ben tijdens het koken voor het avondeten tussendoor een kunefe gaan maken. Kunefe? Jaaa, kunefe! Dat is een overheerlijk superzoet en machtig Turks toetje bestaande uit engelenhaar, zoutloos kaas, boter en suikersiroop. In feite ook makkelijk om te bereiden, maar het moet allemaal maar net lukken! Ik heb thuis alles voorbereid en later bij mijn schoonzus de kunefe aan beide zijden gebakken. Want je hoort het warm te eten. De voorbereiding bestond uit het bereiden van de suikersiroop.

Je zet water en suiker in een pannetje en laat het ongeveer 10 a 15 minuten koken, doet er aan het eind een theelepeltje citroensap in en na nog een paar minuten doorkoken, haal je het van het vuur af om af te laten koelen. Het engelenhaar haal je eerst uit elkaar, doet er daarna gesmolten boter doorheen en gaat er lekker met je vinger doorheen zodat het boter door al het engelenhaar zit. De helft ervan doe je daarna in een grote koekenpan en drukt alles goed aan. 
Als zoutloos kaas heb ik mozzarella gebruikt, deze heb ik met mijn handen uit elkaar geplukt en over de eerste laag verspreid. Daarna heb ik de rest van het engelenhaar erop verdeeld en weer goed aangedrukt. Bij mijn schoonzus thuis heb ik de kunefe aan beide kanten goed bruin en krokant gebakken en heb daarna gelijk de afgekoelde suikersiroop eroverheen geschonken. Nadat de kunefe alle siroop goed heeft opgenomen (duurt 2 minuutjes) kun je het verdelen en serveren. Het is overigens heerlijk met wat roomijs, maar dat hadden we helaas niet tot onze beschikking. Iedereen heeft ervan gesmuld, maar of ik dit opneem in mijn keuzemenu is nog de vraag. Het probleem is dat het warm opgediend moet worden. Maar misschien kan ik daar nog een oplossing voor verzinnen! Het is in ieder geval de moeite waard om dit supergemakkelijk en o zo heerlijk nagerecht te proberen! 

Hierbij de ingrediĆ«nten voor Kunefe:
300 gram engelenhaar
200 gram boter
400 gram mozzarella kaas
200 ml water
250 gram suiker
1 tl citroensap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten