zaterdag 11 oktober 2014

Supergemakkelijke en superlekkere eclairs




Na lange tijd hebben we weer eens als gezin afgesproken met onze vrienden en hun kinderen. Wat begon als een leuk idee om bakfietsen te huren en de natuur in te trekken eindigde uiteindelijk in een bezoek bij ons thuis onder het genot van koffie, thee en gebak. Met dit regenachtige weer en ons Kuifje met zijn middagslaapjes hebben we momenteel niet zoveel keus. Ik heb nog 2 chocoledatulbandjes van de imam over van gisteren, maar daar wilde ik nog iets lekker makkelijks bij maken. Vorige week had ik toevallig mooie grote en verse Franse lange vingers gespot bij de Lidle. Het is van het merk Duc De Coeur. Dit zijn echt grote en veel zachtere lange vingers met poedersuiker, speciaal om taart e.d. mee te bereiden. Dit zit helaas niet standaard in het vaste assortiment, dus ik heb een paar dozen ingeslagen. Na lang nadenken besloot ik om er eclairs mee te maken. Natuurlijk is dit een heel simpele manier om dit te doen. Het deeg van echte eclairs dien je zelf te maken en te koken, maar voor deze ene keer mocht dit wel van mijzelf. Waarschijnlijk zou dit ook wel met doodgewone lange vingers kunnen, maar dan heb je wel van die kleine en magere eclairs. Deze lijken qua formaat behoorlijk op de echte. Men neme ongeveer 36 lange vingers en een grote kom met lauwwarme melk om ze in te dopen. Voor de vulling heb ik 2 glazen melk, 6 eetlepels suiker, 1 pakje vanillesuiker, 1 volle eetlepel bloem en 2 eetlepels maïzena al kloppend aan de kook gebracht. Als de vulling eenmaal afgekoeld is (het hoeft niet koud te zijn, lauw is al voldoende) kun je aan de slag. Doop elke keer de lange vingers snel in de melk. Spuit daarna de vulling op een lange vinger en doe de tweede erboven op. 
Vervolgens heb ik ze in de gemalen kokos gerold en uiteindelijk heb ik er zoetzure ingemaakte rode bessen erop gedaan. Gesmolten chocola kan natuurlijk net zo goed, maar omdat mijn tulbandjes al van chocolade zijn, heb ik voor deze eclairs gekozen om ze een zure finishing touch te geven. De zure smaak van de rode bessen smaakt heerlijk bij het zoete van de lange vinger en de vulling en zorgt ervoor dat het geheel niet al te zoet is. Het is supermakkelijk te bereiden en zeker de moeite waard om het een keer uit te proberen!   

    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten