donderdag 16 oktober 2014

Devil's food cake

Als de wekker afgaat om 7:00 uur 's ochtends word ik moe maar blij wakker, ik heb weliswaar 6 onafgebroken uren geslapen zonder braaksel, wiegen en sussen! Het is weer zo ver: Kuifje is ziek, voor de derde keer in drie weken. Dit keer (weer) koorts en voor de verandering overgeven en diarree. Dit is ook het ergste van allemaal, hij is zo aanhankelijk dat we vandaag de hele dag geplakt aan elkaar hebben geleefd. Ik dus (voor de verandering) naar de huisarts. Eenmaal aangekomen bij de huisartsenpraktijk is er uiteraard geen parkeerplaats, waardoor ik zo ver moet parkeren dat ik eerst 10 minuten moet lopen met Kuifje op de arm. Als we dan eindelijk in de wachtkamer zitten geeft arme Kuifje weer over (op de grond gelukkig!). Er komt alleen maar water uit zijn maag en de schade valt dus eigenlijk wel mee. Ik licht gauw de assistent in en ga terug naar de wachtkamer. Na een tijdje heen en weer te hebben gelopen met verkeerde sleutels van de schoonmaakkast, komt ze uiteindelijk aanzetten met een rol papier, een pedaalemmerzak en handschoenen en zegt "Als ik hem vasthoudt, zou je het dan zelf willen opruimen?". Ik laat niks merken van mijn irritatie en probeer het snel schoon te maken terwijl Kuifje hard huilt omdat hij bij een onbekende op schoot zit. Nadat de huisarts niks nieuws heeft geadviseerd of gedaan loop ik weer terug naar de auto. Dan zie ik twee parkeerwachters in de verte bij mijn auto staan. Ik probeer met Kuifje op de arm te rennen, ondertussen denkt hij dat het een spelletje is en begint te lachen. Als ik er eindelijk ben probeer ik onderdanig uit te leggen dat ik bij de huisarts was voor mijn zoontje en vraag of ze het dit keer door de vinger wilt zien. En dat wilt ze gelukkig wel! Ons irritant, vervelend en onnodig bezoekje aan de huisarts eindigt weliswaar goed. Thuis gekomen besluit ik dat ik wel een hapje van mijn chocoladetaart heb verdiend die ik gisteravond laat nog had gebakken omdat vanavond een vriendin op bezoek zou komen. Ik had er tenslotte nog niet van geproefd omdat ik het nog niet wilde aansnijden. Aangezien ik het bezoek had afgezegd kon ik er wel een klein hapje van nemen. Na het bakken gisteravond was ik er niet echt tevreden over doordat de glazuur te vloeibaar was gebleven, maar als je eenmaal een hap van de goddelijke chocoladecake en chocoladeglazuur in je mond hebt, is dat juist wat het zo lekker maakt! Het smaakt machtig lekker! Een echte pure chocoladebom! Het basisrecept behoort toe aan Nigela Lawson, ik heb het een beetje aangepast.
Ingrediƫnten:
voor de cake:                                  voor het glazuur (wat meer een saus is)
50 gr cacaopoeder                           125 ml water
100 gr donkere basterdsuiker            30 gr donkere basterdsuiker
250 ml kokend water                        175 gr boter in blokjes
125 gr zachte boter                          300 gr pure chocola in blokjes
150 gr kristalsuiker
225 gr bloem
1 pakje bakpoeder
1 pakje vanillesuiker
2 eieren
Eerst doe je de cacao en de donkere basterdsuiker in een aparte kom en
klop je samen met het kokend water, dat zet je apart. Daarna heb ik de zachte boter met de kristalsuiker geklopt totdat het romig is. Daar doe je al kloppend de vanillesuiker bij. Daarna doe je er al kloppend 1 ei bij en snel erachteraan een lepel van het gezeefde mengsel van bloem en bakpoeder wat al klaar stond, vervolgend doe je de twee ei erbij en de rest van de bloemmengsel. Dit meng je alleen snel door elkaar en doe je in een ingevette taartvorm met bakpapier op de bodem. Dit bak je 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden.
Voor het glazuur doe je het water in een pannetje op vuur, je doet het basterdsuiker en de boter erbij en laat dit smelten. Als het begint te borrelen, haal je het pannetje van het vuur en doet de chocola erbij. Laat dit een minuutje vanzelf smelten en klop het daarna tot een gladde mengsel. Nigella schreef dat het een vloeibaar mengsel is maar dat je het een uur moest laten staan en dat het eenmaal afgekoeld dik genoeg wordt om de cake te glazuren. Ik geloofde haar op haar woord en heb het langer dan een uur laten staan, ondertussen koelde de cake ook mooi af. Het chocoladeglazuur bleef helaas een chocoladesaus. Mijn bedoeling was om de cake horizontaal door midden te snijden zodat er ook een laag saus in het midden kwam, maar helaas begon mijn cake al af te brokkelen toen ik het bakpapier weg wilde halen. Ik heb de saus dus alleen maar aan de buitenkant gebruikt. Het werd een beetje geknoei, maar het resultaat was niet slecht. Als je het proeft is het echt alle frustratie waard, maar de volgende keer moet ik iets verzinnen om echt dikke glazuur te maken van de chocoladesaus. Maar voorlopig hoef ik alleen maar mijn ogen dicht te doen terwijl ik geniet van deze overheerlijke machtige devil's food cake..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten