vrijdag 3 oktober 2014

Zoete citroenkoekjes met sesam

Vandaag is het "arife", wat "de dag voor een religieuze feestdag" betekent. Het is traditie om op deze dag je voor te bereiden op in dit geval het offerfeest. In de bijna acht jaar dat ik nu al getrouwd ben, heb ik tot vandaag mij nooit speciaal voorbereid voor een religieuze feestdag. Omdat wij relatief jong zijn, krijgen wij geen bezoek over de vloer en hoef ik het huis niet grondig te boenen en allerlei lekkernijen te bereiden. Ik ging (meestal) braaf naar mijn schoonmoeder of soms naar mijn moeder. Maar dit jaar heb ik mij in het kader van deze blog wat op het hals gehaald. Mijn schoonmoeder heb ik beloofd om hartige borek te maken en mijn moeder om iets zoets te bakken. Met twee kinderen thuis en manlief naar het werk duurde het allemaal nogal lang, maar ik ben er levend uit gekomen! Het was in ieder geval de moeite waard! Het recept van de hartige borek volgt later, want die wordt pas morgenochtend door mijn schoonmoeder gebakken. Maar hier dan eerst het recept van mijn zoete citroenkoekjes met sesam. Eigenlijk is het meer dan een koekje, maar ik weet anders niet hoe ik het moet benoemen. Het is een koekje wat je in suikersiroop laat wachten, zodat het lekker zacht en zoet wordt. Nou valt de zoetigheid wel mee, het is een luchtige en frisse lekkernij geworden.











De ingrediënten:
2 eieren
1 kleine Turkse theeglas griesmeel (100 gr)
2 kleine Turkse theeglazen gemalen kokos (100 gr)
1 kleine Turkse theeglas water
1 kleine Turkse theeglas zonnebloemolie
2 volle eetlepels boter (op kamertemperatuur)
2 dessertlepels instant gist
2 theelepels bakpoeder
geraspte schil van 2 grote citroenen
1 theelepel zout
4 glazen bloem (600 gr)

Voor de suikersiroop:
4 glazen suiker
4 glazen water
sap van een halve citroen

Voor op de koekjes:
eiwit
sesam

Allereerst heb ik alle ingrediënten behalve de bloem met elkaar gemengd, daarna heb ik de bloem beetje bij beetje toegevoegd en het deeg gekneed. Het deeg is heel zacht en heel makkelijk uit te rollen. Je rolt het dan ook uit tot ongeveer 1 cm dik en haalt er met een vormpje of een glas of iets dergelijks figuurtjes eruit. Ik heb er een soort kleine donuts van gemaakt, en niet te vergeten 2 poppetjes voor de twee kids morgen. De figuurtjes doop je daarna snel in het eiwit en daarna in de sesam en legt het op de bakplaat. Wanneer deze vol is, bak je de koekjes in een voorverwarmde oven op 170 graden. Het duurde bij mij ongeveer 14 minuten totdat ze lichtbruin waren. Ze hoeven ook niet al te lang in de oven te staan. Ondertussen breng je de suikersiroop aan de kook. Het citroensap heb ik toegevoegd nadat het suikerwater aan het koken was. Je hoeft het maar 7 a 8 minuten te laten koken. Daarna doe je de licht afgekoelde koekjes in de hete suikersiroop. Doop ze er minstens een minuut lang goed in. Met deze ingrediënten kreeg ik bijna 3 bakplaten vol, ondertussen heb ik de suikersiroop steeds opgewarmd. 
Alleen al voor de heerlijke citroengeur in huis zou ik het willen aanraden! Naast de machtige en mierzoete baklava is dit heerlijk fris en luchtig geworden. Weer eens wat anders voor het offerfeest! Ik hoop dat mijn moeder er blij mee is. Ik wens alle moslims een prettige offerfeest toe! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten