woensdag 8 oktober 2014

Hartige borek en zoete citroencake met maanzaad

De schade na een gezellig maar druk offerfeest weekend: 1 ziek kind, 2 slapeloze nachten en 1,5 migraineaanval. Kortom de schade valt mee en de effecten beginnen vandaag eindelijk te verdwijnen. Door een druk werkagenda en strakke deadlines in combinatie met een (alweer) ziek en koortsig Kuifje ben ik niet toegekomen aan ingewikkelde (mis)baksels. Dus vandaag maar het recept van de hartige borek die ik voor het offerfeest voor mijn schoonmoeder heb bereid en een cake die ik gisteren eventjes in elkaar heb geflanst. De cake heb ik eerlijk gezegd alleen maar gebakken omdat ik benieuwd was hoe mijn 
nieuwe keukenmachine slash mixer werkt. Ik wilde al lange tijd zo'n fancy mixer kopen die je bij kookprogramma's op televisie ziet. Eindelijk heb ik er dan een en dan staat ie al een week op mijn aanrecht niks te doen. Het werd dus tijd om de mixer eens aan het werk te zetten! 
Maar eerst de hartige borek. De ingrediĆ«nten zijn eenvoudig: 6 stuks grote ronde Turkse bladerdeeg, fetakaas, 1 glas zonnebloemolie, 1 glas melk, 2 eieren en 1,5 glas mineraalwater met bubbeltjes. De olie, het melk en de eieren (zet 1 eigeel even apart) meng je eerst goed door elkaar. Men neme daarna 1 bladerdeeg en plaatst deze op de bakplaat (of een grote ovenschaal). Doe daarna een pollepel van het mengsel eroverheen en zorg ervoor dat alles goed nat wordt. De tweede bladerdeeg doe je erop en maak je weer nat met een pollepel van het mengsel. Hierop verkruimel je de helft van de fetakaas. Hier doe je weer twee bladerdegen erop door elk bladerdeeg weer nat te maken met het olie-melk-ei-mengsel. Daarna doe je de andere helft van de fetakaas erop. De laatste twee bladerdegen doe je precies hetzelfde. Alleen voordat je het mengsel op de bovenste verspreid, maak je het eerst helemaal nat met het mineraalwater. Daarna doe je eerst de apart gezette eigeel bij het mengsel en verspreid je dat eroverheen. Er zit nu dus fetakaas tussen de tweede en derde laag bladerdeeg en tussen de vierde en vijfde laag. Snij de borek eerst in stukken voordat je het in de voorverwarmde oven gaat bakken op 180 graden. En daarna smullen maar! Helaas heb ik geen foto van de gebakken borek, omdat mijn schoonmoeder die op de dag van het offerfeest zelf heeft gebakken. Maar ik zal later precies hetzelfde bakken en een foto toevoegen.
De cake die ik gisteren gebakken heb is een citroencake met blauwe maanzaadjes en yoghurt. Ik weet het, ik heb iets met citroen de laatste tijd, maar het maakt zoetigheden heerlijk fris en licht. Zo ook deze cake!
Door de blauwe maanzaad
 krijgt de cake een lekkere bite
De ingrediĆ«nten:
3 eieren
1 glas zonnebloemolie
1 glas kristalsuiker
3 el blauwe maanzaad
1 glas yoghurt
geraspte schil van 2 citroenen
de sap van een halve citroen
2 glazen en 1 volle el bloem
1 pakje bakpoeder
een handvol gemalen hazelnoten voor erop
Klop eerst de eieren met het suiker tot een mooie massa. Voeg daarna de zonnebloemolie, de yoghurt, de geraspte citroenschil en het citroensap toe en meng dit ook met de mixer erdoorheen. Als laatste voeg je de blauwe maanzaad, de gezeefde bloem en bakpoeder toe en meng je dit snel erdoor heen. Nadat je het cakebeslag in de vorm hebt gedaan, doe je er gemalen hazelnoten op. Bak dit in een voorverwarmde oven eerst op 180 graden totdat het gerezen en goudbruin is. Daarna zet je de oven iets lager op 160 graden. Bij mij duurde het in totaal 35 minuten totdat het klaar was. Test met een prikker of de cake helemaal gebakken is. 
Deze cake is lekker snel en makkelijk te bereiden en is toch net even anders om te serveren bij een kopje koffie of thee. Eet smakelijk!


   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten