zondag 26 oktober 2014

Zoete Lazische pastei

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een recept heb uitgeprobeerd en erover heb geschreven. Door alle drukte op het werk en in mijn privé-leven heb ik geen tijd kunnen vrijmaken. Nou, dat is niet helemaal waar. Ik had vorige week zondagavond een receptje voor het eerst uitgeprobeerd, maar omdat het niet helemaal (lees: helemaal niet) werd zoals ik had verwacht, heb ik er maar niet over geschreven. Ik ga geen recepten delen die ik zelf niet lekker vind. 
Tijdens de herfstvakantie heb ik zelf ook anderhalf dag vrij genomen en zijn we met het gezinnetje naar het hoge noorden gegaan om de diploma uitreiking van mijn broertje bij te wonen. Het was supergezellig met familie en vrienden! En stiekem heb ik zo ook een weekje vakantie gevierd. Daar was ik wel aan toe op de een of andere manier. Maar heb nu wel last van zondagavond-blues. Maar goed, morgen is er geen ontkomen aan, ik moet weer gewoon aan het werk! Maar nu volgt eerst het recept van een zoete pastei van filodeeg. In het Turks heet het Laz boregi. Dit kan op twee manieren bereid worden, met of zonder suikerwater. Ik heb het zonder suikerwater bereid. Het lijkt een beetje op de tompoes, maar dan met minder harde krokante bladerdeeg en zonder het glazuur.  Het was bij ons thuis en bij de buren een groot succes! Ook vanwege het feit dat het makkelijk te bereiden is, zal ik het wel vaker maken. 
De ingrediënten:
1 pak filodeeg van 15 vellen
175 gram gesmolten boter
1 liter melk
3 el bloem
2 el maïzena
2 eieren
2 glazen suiker
1 pakje vanillesuiker
1 dessertlepel peper
poedersuiker voor erop

Eerst heb ik de vulling bereid. Hiervoor doe je melk, maïzena, bloem, de eieren en de suiker in een pan en klopt dit door elkaar. Daarna breng je dit al kloppend aan de kook en haalt het van het vuur af. Vervolgens voeg je de vanillesuiker en de peper toe en klopt het weer door elkaar. Dit laat je staan totdat het lauw is. Als het koud genoeg is laat je de boter smelten. Daarna doe je eerste 8 vellen filodeeg op elkaar op de bakplaat. Je smeert iedere keer gesmolten boter op alle vellen. Je legt dus eerst 1 vel op de bakplaat, smeert er boter op en doet de tweede vel erop enzovoort. Bij de achtste vel doe je de vulling er helemaal op, smeer dit goed uit met een spatel. Daarna doe je precies hetzelfde met de rest van de vellen filodeeg. Bovenop smeer je weer boter. Snij de grote pastei van te voren in vierkante of driehoekige stukken en bak dit in een voorverwarmde oven op 180 graden totdat het mooi goudbruin is. Als het afgekoeld is kun je het versieren met poedersuiker. De Laz boregi is heerlijk krokant aan de buitenkant en lekker smeuïg aan de binnenkant. Tip van de dag: bak het wel op dezelfde dag dat je het gaat eten, de volgende dag is het niet meer zo mooi krokant.

  

1 opmerking:

  1. Hoi,

    Gisteren heb ik deze mogen proeven en het is een heel lekker gebakje!

    Ik ga het zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen